Ons Verhaal

"Waarom eigenlijk niet?" , zeiden we - Jens Van Vlem en Jeroen Vandensande - tegen elkaar. Dit was de beloftevolle start na een intens studiejaar in Gent. Gedreven door een buitengewone passie voor Italiaanse wijnen werd Stappato 11 oktober 2006 opgericht met het ambitieuze doel dé revelatie voor Italiaanse wijnen in België te worden. Stappato, 'ontkurkt' in het Italiaans, stond voor een hands-on, no-nonsense aanpak. Bij een 10-tal gespecialiseerde invoerders selecteerden we onze favoriete wijnen uit de vele regio's en appellaties die Italië rijk is, waarbij we op zoeken gingen naar pure, elegante, finesserijke wijnen met een verhaal en dit binnen elk budget en voor elke gelegenheid. Van verkennende wijndegustaties over op maat gemaakte wijncursussen tot allesomvattende wijnevenementen alles was mogelijk, zolang het maar in het teken stond van La Bella Italia en haar fascinerende wijnen.

Een eerste mijlpaal kwam er op 11 februari 2007 tijdens onze eerste openflessendag in het sfeervolle kader van de Geertrui-abdij te Leuven. Met twee Italiaanse wijnboeren aanwezig, een opkomst van ruim 250 wijnliefhebbers, meer dan 50 te degusteren wijnreferenties en zowat 12 kg verse pasta en à la minute bereide risotto, was het een uiterst geslaagde proeverij. Na vier hectische weken van dag in dag uit leveren, realiseerden we ons dat een winkel als afhaalpunt voor onze klanten en als vast adres voor onze leveranciers misschien geen overbodige luxe was.

Samen met Renato Pergola, in Leuven al jaren een gevestigde waarde op het gebied van Italiaanse wijn en eveneens onze leermeester en mentor van het eerste uur, kregen we het idee om een echte Italiaanse enoteca te openen, een wijnwinkel waar we de Stappato-spirit konden doortrekken. Lange discussies, maanden van hard labeur en vele wijnproeverijen gingen vooraf, maar op vrijdag 21 september 2007 werd onze eigen wijnshop officieel geopend. Enoteca Stappato was een feit! Met de winkel evenwel nog in de kinderschoenen bood er zich reeds een tweede project aan. Twee maanden voor de opening van de Enoteca werden we namelijk gecontacteerd door A Wine Affair, onze belangrijkste en 'bevoorrechte' wijnleverancier. Zij hadden immers een gamma dat dicht aanleunde bij onze persoonlijke voorkeur en smaak. A Wine Affair, door enkele wijnvrienden opgericht op 3 oktober 2003, was op enkele jaren uitgegroeid tot een belangrijke speler van Italiaanse wijnen op de Belgische markt. Veel inzet, een buitengewoon enthousiasme en een fijne neus hadden het bedrijf bij wijnboeren als Rocca di Montegrossi, Castello di Monsanto en Bruno Giacosa gebracht. A Wine Affair was evenwel op zoek naar jonge, dynamische en vooral gemotiveerde ondernemers die in de groothandel wilden instappen en mee hun schouders onder dit wijnproject wilden zetten. Enerzijds was dit natuurlijk een droom die werkelijkheid kon worden. We zouden van onze passie ons beroep kunnen maken en onmiddellijk op een groter platform kunnen werken. Bovendien werd reeds een groot deel van het Stappato assortiment exclusief door A Wine Affair ingevoerd en hadden we met vele van de door hen ingevoerde wijndomeinen een grote affiniteit. Anderzijds betekende dit dat we allebei onze vaste job dienden op te geven en ons volledig in een avontuur zouden storten.

We kozen vastberaden voor onze liefde voor de Italiaanse wijnen. Een week na de opening van onze Enoteca, op 28 september 2007, stapten we mee in het kapitaal van A Wine Affair en waren we van de ene dag op de andere officieel wijninvoerder. De aanpak van Stappato werd de motor achter de dagelijkse beslissingen. Het assortiment werd verder verfijnd en we gingen onvermoeibaar op zoek naar nieuwe wijndomeinen met een focus op kwaliteit en een gelijkaardige visie als de onze. De persoonlijke aanpak bleef de rode draad en dit vertaalde zich in juni 2008 in de lancering van een eigen webshop, wijnblog en zelfs online degustatievideo's. Op die manier blijf je als klant ten allen tijde geïnformeerd en word je verder wegwijs gemaakt in de Italiaanse wijnwereld.

Nog een jaar later op 31 augustus 2009 kwam Filip Jans het bedrijf versterken. Net als wij had hij een voorliefde voor Italiaanse wijn en geloofde hij in het Stappato-project. Hij werd medevennoot en met z'n drieën zouden we resoluut en vol overtuiging de kar van A Wine Affair trekken. We slaagden erin om enkele gerenommeerde wijnhuizen te overtuigen om met ons in zee te gaan en onze huisstijl kreeg een duidelijke vorm. Op 14 oktober 2009 vervoegde Stefaan Bosschem het team. Hij kreeg de verantwoordelijkheid over logistiek en stockbeheer en mocht al meteen een verhuis in goede banen leiden. De huidige stockruimte was immers door de groei van de afgelopen jaren stilaan uit zijn voegen aan het barsten en een nieuwe locatie drong zich op. Ons oog viel op een handelspand in de Driemasterstraat 74 te Gent met bureaus en ruime opslagmogelijkheden. Op 20 februari 2010 namen we definitief onze intrek in dit bedrijfsgebouw. Vandaag de dag is dit magazijn nog steeds het kloppende hart van onze firma.

Sinds juni 2012 wordt volop de kaart van Stappato getrokken, al is A Wine Affair niet helemaal verdwenen. Met een naamsverandering, een nieuw logo en een eigen boek willen we onze vaste stek op de Belgische wijnmarkt bevestigen. Onze firma steekt misschien wel in een nieuw jasje, maar eigenlijk verandert er weinig. De aanpak blijft dezelfde, alles draait om wijn en als wijnliefhebber weet je onmiddellijk waar je aan toe bent.

Stappato, ‘ontkurkt’, is meer dan een naam. Het staat voor een filosofie. Wij willen onze klanten een stukje Italië laten ontdekken en hen memorabele wijnmomenten laten beleven. Wanneer je met vrienden en familie intens kan genieten van een lekker glaasje wijn, bijzonder qua karakter, complex qua aroma en zinnenprikkelend qua smaak, dan geeft dit je energie en tevredenheid en deze levenskwaliteit willen we liefst met zo veel mogelijk wijnliefhebbers delen.