Hoe komen we in contact met nieuwe wijnboeren en wanneer beslissen we een samenwerking op te starten? Wel, hierbij volgen we steeds dezelfde drie stappen. In een eerste fase gaan we gericht op zoek naar nieuwe ontdekkingen waarbij we ons zelf voortdurend in vraag stellen. We reizen daarbij regelmatig naar Italië om te gaan proeven. Zo bezoeken we elk jaar ’s wereld grootste wijnbeurs, Vinitaly, maar ook via bevriende wijnliefhebbers, sommeliers en recensenten proberen we op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen binnen de Italiaanse wijnwereld.
Wanneer de wijnen van een bepaald domein een onuitwisbare indruk nalaten, vragen we in tweede instantie om proefstalen op te sturen. Op die manier kunnen we in België, in het gezelschap van klanten en wijnvrienden, de wijnen opnieuw degusteren en beoordelen of we nog even enthousiast zijn als bij de eerste proeverij. We proberen ‘in een neutrale setting’ te degusteren. Iedereen heeft het al wel eens meegemaakt dat hij/zij wijn van vakantie meebrengt, maar eens thuis blijkt het toch totaal anders te smaken. Je zit immers niet meer in diezelfde sfeer. Vandaar dat een tweede proefsessie uiterst belangrijk is. Wanneer wij proeven, degusteren we altijd blind. Zo proberen we elke wijn objectief te beoordelen en dit stelt ons in staat om vergelijkende degustaties te doen met andere wijnen op de markt.
In een derde en laatste stap, wanneer we zeker zijn van de kwaliteit, gaan we ter plekke bij de wijnboer. Voor ons is het primordiaal om de mensen zelf te ontmoeten, de filosofie achter het wijnhuis te begrijpen, de manier van werken in de wijngaarden te zien en de sfeer in de kelders op te snuiven. Het is belangrijk dat er een wederzijdse klik is en dat het gevoel vanaf de start juist zit. Alleen op die manier creëer je wederzijds respect en op langere termijn vaak een vriendschappelijke relatie. Exclusiviteit op zich bestaat in Italië niet echt of het wordt toch niet vaak op papier gezet, maar door onze nauwe band met de domeinen bestaat er wel een soort gentlemen’s agreement en dat is voor ons voldoende.
Na de opstart van een partnership houdt het evenwel niet op, dan begint het eigenlijk pas. We blijven voortdurend in contact met onze domeinen en vinden het essentieel dat ze op de hoogte blijven van wat er zich op de Belgische markt afspeelt en welke de reacties van onze klanten zijn. We geven geregeld feedback over degustaties en proeverijen en spelen hierbij open kaart. Deze oprechte communicatie wordt door onze wijnboeren bijzonder geapprecieerd.
Verder zoeken we geregeld onze wijnhuizen in Italië op om samen de nieuwe jaargangen op vat te proeven en te bespreken hoe we de relatie nog kunnen versterken. Bij onze domeinen in Toscane en Piemonte gebeurt dit minstens één keer per jaar vanwege het belang in het assortiment, maar ook bij onze andere producenten gaan we regelmatig langs. Elke keer steken we op die manier weer nieuwe informatie op over het domein en geeft het ons een zekerheid over de continuïteit. Steeds gaan we vergelijken en wanneer er een slechte evolutie is, trachten we dit eerlijk aan de wijnboer in kwestie te vertellen. We willen immers onze huisstijl en passie nooit verloochenen en kiezen vastbesloten alleen voor het allerbeste. Wij verwachten van al onze huizen dat ze de lat steeds hoger leggen en omgekeerd proberen wij de ideale ambassadeurs in België te zijn.
Door de Stappato Way of Wine willen we met al onze producenten een zeer nauwe band creëren, waarbij we het beste in elkaar naar boven halen. Dankzij deze intensieve aanpak kunnen we een constante kwaliteit blijven garanderen, iets wat we zeer hoog in het vaandel dragen.